Jumaat, 2 Jun 2017

5 Tips Kurangkan Berat Badan Ketika Puasa

Ramadhan merupakan peluang terbaik bagi tubuh memulakan pemakanan sihat. So, harini Coach Nadiah akan share 5 tip kurangkan berat ketika bulan puasa ye.


1. Minum air secukupnya.
Selalunya bila badan lemah masa puasa ni bukan sebab kita tak makan, tapi KURANG AIR. Badan yang ada cukup air walaupun puasa lagi senang nak turun berat. Selera makan pun boleh terkawal bila badan cukup air terutama kat makanan manis manis.


Okey, ini tips minum 3L air semasa puasa :

Bangun pagi : 500 ml air masak
Semasa sahur : 500 ml air masak
Berbuka : 500 ml air masak
Selepas berbuka : 500 ml air masak
Antara maghrib dan terawih : marathon 1 L air masak.

Ini Coach Nadiah bagi contoh jeee. Anda boleh adjust based on your lifestyle. Walaupun pose, air pun mesti cukup tauu. Good luck 😄

2. Ambil makanan seimbang dan ringan ketika berbuka


Senang cerita, apa yang anda selalu makan masa lunch, transfer je ke berbuka. Tak salah nak makan nasi waktu nak turun berat ni. Amalkan konsep ini

NASI SATU SENDUK
SAYUR NO OIL
PROTEIN SATU PALM


3. Jangan lupa untuk bersahur

Sahur itu ada keberkatannya. Alang - alang kat bulan ramadhan ni, jomlah kita grab sebanyak mungkin keberkatannya dengan ambil sahur.

Mengelak makan waktu sahur akan buat anda bertambah lapar ketika berpuasa. Akhirnya ia akan menyebabkan anda terlebih makan ketika berbuka.

Semasa memmilih sahur, pastikan makanan tersebut kurang garam bagi mengelakkan rasa lapar pada siang hari. Makanan yang diambil perlulah mengandungi karbohidrat kompleks seperti roti bijirin penuh dan bukannya roti putih. 

4. Kekal aktif dengan senaman ringan dan solat terawih.

Yeahhhh, solat terawih pun boleh jadikan badan kita kuat dan aktif. Jika anda suka bersenam, boleh juga add up senaman ringan selepas berbuka seperi sit up dan squat.

5. Elakkan gula yang telah diproses.



 Penyebab utama berat tak turun semasa ramadhan bukan sebab makanan yang dimakan semasa berbuka tetapi gula yang kita ambil daripada minuman dan makanan manis. 

Apa kata pada bulan puasa jni, kita cabar diri ambil gula dari REAL FOOD contohnya buah-buahan berair, buah-buahan kering dan madu. Jangan terkejuttttttt bila anda turun berat lepas ni hehe.

Soalannya, apa contoh sahur yang sihat ?


Okey, Coach Nadiah nak share je lah apa contoh sahur yang sihat iaitu Produk Herbalife. Tahun ni merupakan tahun kelima Coach Nadiah puasa dengan Herbalife. Hasilnya memang badan CERGAS walaupun berpuasa. Kebanyakan cochees Coach Nadiah yang menggunakan Produk Herbalife pun TURUN BERAT dengan jayanya terutamanya waktu bulan puasa ni. Effect pemakanan yang seimbang semasa sahur dan berbuka. Personalize Meal Plan ni akan diberikan dalam coaching. 


*this product is not intended to diagnose or cure any disease.

Jika anda berminat nak cuba Produk Herbalife untuk sahur sihat, wassap je Coach Nadiah di 011 1147 5950 untuk dapatkan Produk Herbalife dan coaching. Coach Nadiah berbesar hati nak berkongsi dengan anda sahur yang sihat ini. Semoga ramadan kita tahun ini penuh produktif bermula daripada sahur yang sihat.

Terima kasih kerana sudi membaca.
Boleh baca entry ini tentang Program Kurus 30 Hari.

PROGRAM KURUS 30 HARI
Coach Nadiah 011 1147 5950

Instagram : @coach_nadiahmahamood
Facebook Page : Coach Nadiah dan Coach SuriKurus Fit
Facebook : Nurul Nadiah Mahamood




Tiada ulasan:

Catat Ulasan